Telecom

Telefoon ligt boven vuilniszakken

dinsdag 25 april 2006

Gepubliceerd in ConneXie

Van een speelgoedzaak tot een supermarkt: mobiele telefoons zijn tegenwoordig ook in niet-telecomgespecialiseerde winkels te koop. De meeste van deze zogenaamde branchevreemde winkels doen telecom erbij, zonder dat ze veel afweten van mobiele telefoons . ConneXie onderzoekt voor de Telecomretailer-van-het-jaar-verkiezing 2004 of deze winkels het er goed vanaf brengen.

Bellers kunnen vrijwel overal terecht voor een mobiele telefoon. Ook in zogenaamde branchevreemde winkels zoals supermarkten, textielzaken en speelgoedwinkels liggen telecomproducten in de schappen. Op deze manier kunnen klanten snel een huistelefoon inslaan, profiteren van een actie voor een prepaidpakket of hun beltegoed opwaarderen. Ze hoeven niet meer naar een telecomspeciaalzaak, maar kunnen tijdens één bezoek diverse boodschappen afhandelen.

Neem Blokker. Het is even zoeken naar de telecomafdeling, maar achterin de winkel bij de informatiebalie is het raak. In een glazen vitrinekast liggen elf verschillende draadloze huistelefoons en één prepaidpakket van Telfort achter slot en grendel. De toestellen zijn onopvallend uitgestald tussen elektrische tandenborstels, föhns, stofzuigers en ladyshaves. Van het in telecomland zo populaire touch en feel concept is geen sprake. Het is onmogelijk om de telefoons direct vast te pakken.

Blokker probeert wel de aandacht te trekken voor zijn draadloze telefoons. Op de toonbank van de informatiebalie staat een bordje met een aanbieding van Telfort. Voor de prijs van 69,95 inclusief vijftien euro beltegoed krijgt de beller een Sendo M550. Het toestel heeft een kleurenscherm, polyfone beltonen en weegt slechts 77 gram. De koper krijgt 33 procent korting op het aantal belminuten. Het beltgoed is onbeperkt houdbaar en gratis bellen naar de voicemail is toegestaan. Onhandig is dat de rij met wachtenden het zicht op de aanbieding en de vitrinekast ontneemt.

Gemak

Albert Heijn pakt het professioneler aan. Onder het eigen merk AH Mobiel biedt de supermarktketen diverse telecomproducten aan. Zo is bij de informatiebalie een prepaidpakket verkrijgbaar dat bestaat uit een Sim-kaart, een beltegoed van twintig euro en een Siemens telefoon. Het pakket zit verpakt in een blik en kost 139,- euro. De Sim-pakketten zijn tevens zonder Siemens telefoon verkrijgbaar voor twintig euro in alle Albert Heijn-winkels. Ze zijn herkenbaar aan de kleuren geel en zilver. AH Mobiel is de grens van 120.000 bellers met een prepaidpakket inmiddels gepasseerd.

Albert Heijn heeft een eigen systeem voor het opwaarderen van beltegoed. De klant kan hiermee bij de kassa afrekenen. Bij de kassa hangen beltegoedkaarten van alle merken voor tien, twintig of dertig euro. De supermarktketen is de grootste aanbieder van prepaidkaarten. Inmiddels is bijna tien procent van alle opwaardeerkaarten die verkocht worden bij Albert Heijn van het eigen merk AH Mobiel. “Het aanbieden van een dienst voor mobiele telefonie past in het streven om de klant steeds meer gemak te bieden in het dagelijkse winkelen,” zegt persvoorlichter José Mes. “In het kader van one-stop-shopping bieden we ook non-food artikelen aan.”

Vuilniszakken

Bij Zeeman is het even zoeken. Op het eerste gezicht is niet te zien waar de telecomartikelen liggen. Pas na enig speurwerk blijkt dat de textielketen één draadloze huistelefoon in het assortiment heeft. Het merkloze toestel ligt in een rode doos bij de huishoudartikelen onder het naaigaren en boven de vuilniszakken. Een schreeuwerige reclame onderstreept dat het een prijsdoorbraak van 28,99 euro betreft. Het DECT toestel bevindt zich niet in de doos, maar is opvraagbaar bij de kassa. Net als bij Blokker staat hier een lange rij. Informeren naar de mogelijkheden van mobiele telefonie is op dat moment bij Zeeman niet erg aantrekkelijk.

Bart Smit waagt zich eveneens op het gladde telecomijs. De speelgoedwinkel heeft diverse mobiele telefoons in de aanbieding. Het gaat om merken als Nokia, Siemens en Sony Ericsson. De toestellen liggen uitgestald in een glazen vitrinekast bij de kassa boven de digitale camera’s en de geheugenkaartjes. De telefoons zijn verkrijgbaar in combinatie met een prepaid pakket van T-mobile vanaf 69, 95 tot 159, 95 euro. Bij het pakket zijn een gratis beltegoed en een headset inbegrepen. De speelgoedwinkel biedt naast prepaidpakketten tevens Simlock vrije mobiele telefoons aan.

Een speciale actie moet de klanten van Bart Smit over de streep trekken. Bellers kunnen bij inlevering van hun oude mobiel tot 25 euro retour krijgen. Bij de kassa kunnen zij om een speciale zak vragen om hun gsm in te leveren. Liefhebbers van mobiel gaming zijn eveneens aan het goede adres bij de speelgoedwinkel. Bart Smit verkoopt diverse mobile games die zijn te bezichtigen in de winkel en op de website. Op internet kunnen bezoekers tevens ringtones en logo’s downloaden.

Prijsaanbiedingen

De vier bezochte winkels hebben een aantal dingen gemeen. Ze bieden geen mobiele abonnementen aan, maar alleen prepaidpakketten. Het afsluiten van een abonnement is technisch te ingewikkeld omdat de medewerkers geen registratiehandelingen kunnen verrichten. De prepaidpakketten zijn bij Blokker en Bart Smit afkomstig van één vaste operator. Daar komt bij dat het mobiele assortiment nogal beperkt is. De winkels moeten het vooral hebben van prijsaanbiedingen. Twee van de vier verkopen meer draadloze huistelefoons dan mobiele telefoons. Kortom, van een volwassen mobiele telefonie-afdeling is bij de branchevreemde winkels vooralsnog geen sprake. Daarvoor moet de beller toch bij de telecomspecialist zijn.

Wie is telecomretailer van het jaar?

Het aantal winkels dat mobiele telefoons aanbiedt stijgt. ConneXie gaat daarom dit jaar op zoek naar de beste telecomretailer van 2004. Een deskundige jury zal eind dit jaar tijdens het congres Telecom Time haar oordeel uitspreken. Voor de verkiezing zijn de winkels in zes categorieën verdeeld. Dit zijn de telecomretailers die aan een operator verbonden zijn zoals Vodafone, T-mobile en Orange. De onafhankelijke retailers zijn eveneens van de partij zoals Belcompany en Tell Me. Ook de kleine spelers doen mee met één of enkele winkels. Tot de laatste drie groepen behoren de electronica- en  internetwinkels en de branchevreemdewinkels. Vooruitlopend op de verkiezing legt ConneXie iedere keer één categorie onder de loep, waarin  diverse winkels zijn genomineerd. De vorige keer waren de operator gelieerde retailers en de electronicawinkels aan de beurt. Dit keer staan de branchevreemde winkels centraal zoals Bart Smit, Albert Heijn, Zeeman en Blokker.

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign