Werven met ludieke acties

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio 

WIE NIET WAAGT, DIE NIET WINT!

Een ballontocht, een vliegtuigreis, een advertentie in de Donald Duck: steeds meer bedrijven verzinnen de gekste dingen om mensen binnen te halen. Alleen op die manier onderscheiden zij zich van de rest.

In een televisiereclame van Uitzendbureau Adecco probeert een wanhopige baas een sollicitante binnen te halen. Als hij merkt dat de vrouw geen intresse toont, gooit hij letterlijk alles in de strijd om haar te verleiden. Hij klimt breed grijnsend op zijn bureau en voert hij een weinig aanlokkelijke striptease op. Heupwiegend trekt hij één voor één de kledingstukken van zijn moddervette lijf. Als hij op het punt staat zijn ondergoed uit te doen, schuift de camera net op tijd weg. Overrompeld door zoveel overgave gaat de sollicitante tegen de verwachting in voor de bijl. Ze ondertekent glimlachend het contract. In beeld verschijnt dan de tekst: “laat u niet te snel verleiden.”

De reclame lijkt extreem, maar je kunt het zo gek niet bedenken of sommige bedrijven hebben het al eens uitgeprobeerd. Een ballontocht, een vliegreis naar New York, een sollicitatiegesprek in een autoshowroom of een sjieke studentenbrunch: werkgevers hebben er steeds meer voor over om nieuwe mensen in hun netten te strikken. Het fenomeen beperkt zich niet alleen tot de IT-branche, maar verspreidt zich ook over andere bedrijfssectoren. Het stadsdeel Amsterdam-Noord reikte eind november 2000 zelfs een aanmoedigingsprijs uit voor ondernemers. Wie de meest creatieve oplossing bedacht om personeel te werven, kreeg een cheque ter waarde van 10.000 gulden. De organisatie ‘Samenwerkende Kinderdagverblijven Noord’ sleepte de hoofdprijs in de wacht. De bedrijven Shakie’s fres fruit shakes, Van Dam Machine en Albert Heijn eindigden op de tweede plaats.

Vier van de vijf bedrijven heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Eind september 2000 mat het CBS alleen al in het bedrijfsleven het onveranderd hoge aantal van 169.000 openstaande vacatures. Ruim de helft van deze vacatures is moeilijk vervulbaar. De oude vertrouwde zoekmethodes blijken vaak geen goede stopverf meer om de gaten te dichten. Hoopvolle reacties op de saaie dagbladadvertenties blijven meestal uit. Werving & Selectiebureaus zijn te duur. En netwerken is ook niet meer wat het geweest is. De kosten van bedrijven lopen hierdoor de spuigaten uit en het werk stapelt zich op. Kortom, om de concurrentie op de krappe arbeidsmarkt het hoofd te bieden moeten steeds meer bedrijven met de billen bloot.

Het Amsterdamse internetbedrijf Clockwork startte eind november bijvoorbeeld een ludieke wervingscampagne in onder meer de Donald Duck en de Privé. In hun advertenties roept het bedrijf lezers op om tegen betaling zelf voor headhunter te spelen onder vrienden en bekenden. De bonus bedraagt vijfduizend gulden wanneer een kandidaat langer dan drie maanden in dienst blijft. “Een groot succes”, vindt commercieel directeur Jean-Paul Drabbe. “Er zijn honderden reacties binnen gekomen. Per februari zijn de eerste vijf consultants aan de slag gegaan. De kosten voor de advertenties en de speciale website bedragen 300 duizend gulden. Het vinden van één werknemer kost gemiddeld dertig duizend gulden.”

De alternatieve reclamecampagne van de ‘Samenwerkende kinderdagverblijven Noord’ werpt eveneens vruchten af. “De tekening van een kind met het onderschrift: “kinderen van de SKN houden van vrolijke leidsters”, valt goed in de smaak, vertelt woordvoerster Tineke van Westerop. “Onderaan de advertentie is een uitknipbon bevestigd waarmee mensen zich kunnen aanmelden. Sollicitatiebrieven zijn hierdoor overbodig. Er zijn reeds veertig reacties binnen en dertien vacatures vervuld.”

De nood is niet bij elk bedrijf even hoog. Het werving- en selectiebureau voor secretaresses Van den Berg en Partners hoeft dergelijke initiatieven niet te ontplooien. “Ons bedrijf kent een vrij natuurlijke aanwas van mensen”, zegt een woordvoerster. “De persoonlijke kwaliteit is het belangrijkste selectiecriterium voor een kandidaat en niet zijn verlangen naar een nieuwe auto.” Volgens directeur Nigel Eagles van Mainquest Management Consulting voor commercieel en technisch personeel in de IT,  is er zelfs geen sprake van een nieuwe tendens. “Negentig procent van de wervingen verloopt nog steeds via de bekende kanalen. Alleen bedrijven met problemen  gaan stunten.”

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign