Skip to main content

Werksfeer bepaalt winst

dinsdag 06 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio 

GOEDE WERKSFEER LOONT

Werkgevers die denken dat ze met een doortimmerd personeelsbeleid geld over de balk gooien, maken een rekenfout. Een goed werkklimaat zorgt er juist voor dat hun bedrijf winstgevend is.

Investeren in een optimale werksfeer is geen slechte belegging, maar geeft eerder blijk van gezond verstand. Een goede werksfeer bespaart een bedrijf uiteindelijk veel centen. Wat niet wil zeggen dat werkgevers niet eerst diep in hun buidel moeten tasten. Veel werknemers zijn kieskeurig en nemen allang geen genoegen meer met een goed salaris. Het ideale recept voor een prettig werkklimaat bestaat tegenwoordig uit een optelsom van uiteenlopende ingrediënten zoals flexibele arbeidstijden, werkbegeleiding, opleidingen en kinderopvang. Een bedrijf dat zichzelf serieus neemt, heeft oog voor deze wensen.

De meeste ondernemingen staan huiverig tegenover grote investeringen in hun personeelsbeleid. Neem bijvoorbeeld maatregelen tegen ongewenst gedrag. Volgens FNV woordvoerster Corine van der Vliet hebben veel bedrijven geen antwoord op discriminatie, rascisme en seksuele intimidatie. “Het beleid uitwerken op papier lukt meestal wel, maar in de praktijk gaat het mis. In traditionele beroepsgroepen zoals bij de politie zijn machtsverhoudingen tussen de seksen nog steeds uit balans. Leidingevenden weten ook niet goed hoe ze met ongewenst gedrag om moeten gaan. Ze krijgen geen opleiding op dat gebied of werken er zelf aan mee. Maar al te vaak treffen bedrijven pas achteraf maatregelen in plaats van vooraf.” Bij het Amsterdamse bank- en verzekeringsbedrijf ING-group is het beleid voor ongewenst gedrag nog in de maak, zegt persvoorlichter Peter Jong. Wel is er een speciale regeling voor seksuele intimidatie. Bij klachten kunnen werknemers een vertrouwenspersoon inschakelen of een onafhankelijke bemiddelaar. Op de vraag hoe leidinggevenden daar mee omgaan, zegt hij: “Dat is moeilijk na te gaan.  De ING-groep bestaat uit verschillende bedrijven, daar is echt geen zicht op.”

Als bedrijven nalaten om hun personeelsbeleid te vertalen naar de werkvloer, kunnen ze zich lelijk in de vingers snijden. Ontevreden werknemers melden zich vaker ziek, presteren minder goed of zoeken een andere baan. Vervangende krachten zijn moeilijk te vinden. Het werven, selecteren, scholen en inwerken van nieuwe medewerkers kost bovendien handen vol geld.
Met andere woorden: wanneer de werksfeer om te snijden is, voelt een werkgever dat in zijn portemonnee. Uit een recent onderzoek van Nyfer (Universiteit van Nijenrode) en Trimbos-instituut blijkt dat bedrijven veel kosten maken als ze niet investeren in een goede balans tussen werk en privé. Werknemers raken sneller overspannen als ze altijd van negen tot vijf op kantoor moeten zitten en nooit een klus thuis mogen afmaken. Dit kost Nederlandse bedrijven jaarlijks 17,8 miljard gulden aan ziekteverzuim, aldus het onderzoek. Mensen die weinig zekerheid hebben in hun werk krijgen eveneens psychische klachten of raken gedemotiveerd. Voor het bedrijfsleven een jaarlijkse kostenpost van 2,3 miljard gulden. Terwijl een goede balans tussen werk en privé werkgevers 1,8 miljard gulden per jaar bespaart, aldus de onderzoekers.

Kortom, een goede werksfeer is geen overbodige luxe. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zorgen voor verlofregelingen of kinderopvang. Een minder strikte houding ten opzichte van de arbeidstijden kan eveneens lucht geven aan het personeel. Een bedrijf dat zijn offers voor een goede werksfeer vertaald ziet in winst, is het Amsterdamse schoonmaakbedrijf Lavold. “Sinds 1997 is de groei van ons bedrijf verdriedubbeld,” zegt directeur Hans Koning. “Lavold is het snelstgroeiende bedrijf in de schoonmaakbranche. Vroeger investeerden we in machines, nu gaat het om onze mensen. Alleen als zij met hun hoofd, handen en hart werken straalt dat af op de klant.” De schoonmakers van Lavold -vaak van allochtone afkomst- werken in zelfstandige teams ingedeeld naar nationaliteit. Het ziekteverzuim ligt gemiddeld  lager dan bij andere schoonmaakbedrijven. “Tijdens een bijeenkomst van kader- en administratief personeel waren  de aanwezigen zeer te spreken zijn over de begeleiding, werkoverleggen en opleidingen,” zegt Hilge Nusselder van FNV Bondgenoten. “Alleen schoonmakers mopperden dat ze in de verkeerde loonschaal waren ingedeeld.” Aan het personeelsbeleid van Lavold ligt een zakelijke filosofie ten grondslag, die ervan uitgaat dat als een werknemer blij is met zijn baan, de klant ook tevreden is.

Tekst: Jessica de Jong.