Skip to main content

Advertorial

Ondernemend in onderwijs

donderdag 08 februari 2007

ONDERNEMEND IN ONDERWIJS
Opleidingscentrum ROC van Amsterdam leidt leerlingen op samen met het bedrijfsleven

Het technisch beroepsonderwijs is toe aan een facelift. Alleen een grondige herziening van de lesmethode kan het verouderde imago redden. Door intensieve samenwerking met bedrijven geeft het ROC van Amsterdam een belangrijke impuls tot vernieuwing.

Amsterdamse bedrijven kunnen voor jong technisch en commercieel talent terecht bij het ROC van Amsterdam (ROCvA). Het opleidingscentrum heeft sinds een jaar een nieuw op het bedrijfsleven afgestemd onderwijsconcept geïntroduceerd. Niet alleen krijgen de leerlingen de modernste lesmethodes aangereikt, waarbij de praktische kennis wordt aangedragen door bedrijven. Ondernemers die willen meepraten over de invulling van het lesprogramma van de  technische opleidingen zijn ook straks bij het nieuwe lesgebouw Teleport van harte welkom.

Het ROC van Amsterdam is het grootste regionale opleidingencentrum in het land. Het ROC heeft vestigingen in Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp en Hilversum. Naast middelbaar beroeps onderwijs verzorgt het ROCvA opleidingen in het volwassenenonderwijs en het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs). Het ROCvA biedt een groot scala aan reguliere en private opleidingen. Van Mode, Handel tot Techniek: elke studie is samen met werkgevers tot stand gekomen.

Personeelsinstrument

Samenwerking met bedrijven vindt het ROCvA heel belangrijk. “De stand van zaken uit technische beroepen, halen wij op in bedrijven,” zegt Directeur Reinier De Voogd van het ROCvA beroepsopleidingen Techniek. “In de industrie is veel kennis na enkele jaren verouderd. Het is daarom van belang dat het bedrijfsleven kennis over de beschikbare functies aanlevert. De belangstelling bij leerlingen uit verschillende technische richtingen zal hierdoor vroeg gewekt worden. Dit maakt de intensieve samenwerking met het Roc van Amsterdam  voor bedrijven tevens geschikt als een personeelsinstrument voor eigen werving en selectie.”

De eerste bedrijven hebben de weg naar het ROC van Amsterdam al gevonden. Sommigen bieden alleen stageplekken aan. Anderen praten mee over de inhoud van het onderwijs zoals Essent, Nuon en Eneco. Bedrijven uit de metaalsector organiseerden onlangs een prijsvraag voor vernieuwing van het technisch beroepsonderwijs. De Voogd: “De technische opleidingen van het ROC van Amsterdam hebben met hun voorstel één van de drie landelijke geldprijzen gewonnen. Binnenkort zal de uitreiking plaatsvinden.”  Er is nog ruimte voor uiteenlopende bedrijven bij het ROCvA. Niet alleen technische bedrijven, maar ook ziekenhuizen, autodealers en dienstverlenende bedrijven kunnen zich aanmelden.

Prestatiegericht

Onder het motto ‘ondernemend in onderwijs’ biedt het ROC van Amsterdam marktgericht technisch onderwijs aan. Leerlingen krijgen geen klassikaal onderwijs meer, maar zijn zelf verantwoordelijk voor hun leerproces. Ze werken in teamverband en staan onder leiding van een coach, die helpt om hun leerroute uit te stippelen. De studenten volgen geen vakken meer, maar krijgen opdrachten uit het bedrijfsleven. Ze werken mee aan prestatiegerichte projecten, waarop ze worden afgerekend.

De vernieuwe lesmethode stoomt de leerlingen beter klaar voor de arbeidsmarkt. De opbouw van het zogenaamde MTSplus-pakket is meer gevarieerd waardoor de leerlingen breder inzetbaar zijn. Voogd: “Ze hebben niet langer een verkokerde technische studie achter de rug. Na vier jaar komen ze van school met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Naast hun diploma hebben ze een portfolio op zak. Dit is een soort curriculum vitae waaruit blijkt welke mate van werkervaring ze tijdens hun opleiding in een bedrijf hebben opgedaan.”

De moderne scholier is met zijn technische ROC-opleiding beter gewapend tegen de economische recessie. Volgens directeur Voogd is weliswaar sprake van een toennemende jeugdwerkeloosheid, maar niet onder mts’ers. “Hoger geschoold technisch personeel is nog altijd schaars en dus nodig op de arbeidsmarkt. Bovendien zal door de vergrijzing de behoefte aan jong technisch talent alleen maar toennemen. Over vijf jaar zijn MTSplussers met verstand van zaken hard nodig. Slimme bedrijven proberen nu al op deze ontwikkeling te anticiperen.”

Kader: Nieuw schoolgebouw

De technische opleidingen van het ROC van Amsterdam gaan verhuizen. Het nieuwe schoolgebouw dat Teleport heet, zal verrijzen vlakbij Station Sloterdijk. Het gebouw biedt ruimte aan circa 3000 leerlingen. De school telt vier verdiepingen en neemt circa 16.000 vierkante meter in beslag. Op het dak komt een sportaccomodatie. Een restaurant, een auditorium en een kinderdagverblijf maken de school compleet. Volgens de architecten Marcel Snellenberg en Ernst Pieters van Rienks Architecten is bij het ontwerp rekening gehouden met het vernieuwde onderwijsconcept. De school is ingericht als een warenhuis van technische opleidingen. De verschillende afdelingen lopen in elkaar over en hebben een open uitstraling. Een grote ontmoetingshal benadrukt de interactie tussen de onderwijsrichtingen. De oplevering zal in 2004 plaastvinden.

Kader: Leerlingen bouwen mee

Bij de bouw van de nieuwe school zijn leerlingen betrokken. In het kader van hun opleiding bouwen ze mee aan hun eigen gebouw. Ze volgen de bouw nauwkeurig en verrichten zelf metingen en berekeningen op onderdelen. Toen de eerste paal de grond in moest hebben de leerlingen van MTSplus geholpen met heien en beton leggen. Per week nemen drie studenten deel aan alle bouwoverleggen. In de ‘oude’school richten zij een bezoekerscentrum Teleport in.

ROC van Amsterdam
Krelis Louwenstraat 1
1055KA Amsterdam
Tel. 020-6843017

door Jessica de Jong