Skip to main content

Advertorial

Partner in mobiliteit

donderdag 08 februari 2007

PARTNER IN MOBILITEIT
Automobielbedrijf Stergam ontvangt klant als in een hotel

Automobielbedrijf Stergam uit Amsterdam wil zakelijke klanten nog beter ontvangen. Een aftersales-service zoals in een hotel moet de verwachtingen van de automobilist voortaan overtreffen. Ter ondersteuning van de nieuwe klantenbenadering onderging het interieur van de Mercedes-Benz dealer diverse kleine tot zeer grote aanpassingen in twee van de drie vestigingen.

Klanten zullen zich bij automobielbedrijf Stergam nooit verloren voelen. Meer aandacht voor de begeleiding van klanten zoals in een hotel, is onderdeel van de nieuwe aftersalesmethode van het automobielbedrijf. Als de klant de werkplaatsreceptie of de showroom betreedt, kan hij altijd terecht bij een vast aanspreekpunt. De dienstdoende medewerker maakt de klant vervolgens wegwijs in het autobedrijf. Als de verbeterde klantenbenadering aanslaat, zal het zogenaamde hotelservice-concept tevens doorgevoerd worden bij de overige Mercedes-Benz dealers in het hele land.

Automobielbedrijf Stergam beschikt over drie vestigingen. De autobedrijven bevinden zich in Amsterdam-Zuidoost, in Amsterdam-West en in Amstelveen. Op de vestigingen werken in totaal 180 medewerkers, van wie 20 in Amstelveen, 50 in Amsterdam-Zuidoost en 110 in Amsterdam-West. Het assortiment van automobielbedrijf Stergam bestaat uit personenauto’s én bedrijfswagens. Een aparte fleedowner-verkoper is het aanspreekpunt voor diverse merken in het bedrijfswagenpark.

“De gastvrijheid in een hotel staat model voor de vernieuwde aftersales-service in ons bedrijf,” vertelt directeur Ivo Simons. “Net als in een gastenverblijf krijgt de klant persoonlijke aandacht van onze medewerkers vanaf het moment van aankomst tot aan het vertrek. Als hij iets nodig heeft, wordt het meteen geregeld. Het accent verschuift hierdoor van de verkoop naar het onderhoud. Of het nu gaat om reparaties, schade of vervangend vervoer: automobielbedrijf Stergam wil een partner zijn in mobiliteit, zodat de klant zo min mogelijk hinder ondervindt.”

Aan de nieuwe aftersales-service liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Ivo Simons: “Zakelijke klanten komen veel in hotels en hebben hoge verwachtingen. Automobielbedrijf Stergam wil daarom hun verwachtingspatroon overtreffen. Ook wil het autobedrijf zich onderscheiden van het gemiddelde garagebedrijf. Verschillen in bedrijfsvoering zijn belangrijk om de klantentrouw te vergroten. De diverse automerken zijn tegenwoordig bijna allemaal van goede kwaliteit. In het moderne autobedrijf gaat het daarom veel meer om de klantenbinding, dan om het product zelf.”

Ter ondersteuning van het hotelservice-concept zijn diverse aanpassingen aangebracht in het interieur van automobielbedrijf Stergam. Zo is de vestiging aan de Klokkenbergweg in Amsterdam Zuidoost voorzien van nieuw meubilair en een klantgerichte magazijnbalie. Tevens zijn alle recepties aangepast. De bezoeker kan terecht bij een aparte balie voor bedrijfswagens en personenauto’s. De receptionist neemt de auto’s staande in ontvangst en zet de gegevens in de computer net als bij een hotelbalie. De aanpassingen vonden plaats in december 2002 en namen slechts drie dagen in beslag.

Ook de vestiging aan de Donauweg in Amsterdam-West onderging een grondige opknapbeurt. Tijdens de verbouwing, die ruim een jaar heeft geduurd, is het pand voorzien van een ander interieur. De showroom en de werkplaatsreceptie zijn helemaal opnieuw ingericht. In april 2003 zal de officiële opening plaatsvinden voor de klanten. Tijdens de bijeenkomst kunnen zij de nieuwe Actros van Mercedes-Benz bewonderen. Het betreft een grote zware bedrijfswagen, die als eerste geïntroduceerd wordt in het vernieuwde pand.

Ivo Simons: “Mercedes-Benz is een mooi merk dat altijd op de zakelijk rijder gericht is geweest. Het merk leent zich voor het rijden van lange afstanden en brengt lease-auto’s op de markt met een relatief hoge restwaarde. Het leasebedrag is hierdoor relatief laag. Mercedes-Benz had vijftien jaar geleden vier modellen voor de zakelijke rijder in het assortiment. Nu zijn er vijftien modellen, waarvan in de A-klasse het particuliere segment aanwezig is. De drempel moet niet te hoog zijn.”

Bij binnenkomst wacht de klant een warm onthaal. De medewerkers zijn goed geschoold of hebben een opleiding genoten aan de Daimmler Chrysler academie. Tevens krijgen ze trainingen in het omgaan met klanten van automobielbedrijf Stergam. Ivo Simons: “Het personeel moet de klanten zo goed mogelijk begeleiden. Het is daarom van belang dat de medewerkers op de hoogte zijn van alle aspecten van het autovak. De meesten beginnen hier als monteur en klimmen op tot directeur of marketing-manager. Het streven is om de medewerkers zolang mogelijk in dienst te houden en voldoende doorgroeimogelijkheden te bieden. Hierdoor blijven ze gemotiveerd en kunnen de klant optimaal van dienst te zijn.”

Kader: Sterngroep

Automobielbedrijf Stergam maakt deel uit van de Sterngroep. Dit is één van de snelst groeiende automobielgroepen in Nederland. De Sterngroep realiseert een omzet van circa 800 miljoen euro op jaarbasis en telt circa 2000 werknemers. De aandelen Sterngroep zijn aan Euronext in Amsterdam genoteerd. Sterngroep richt zich op de exploitatie van autobedrijven, het beheer van benzinestations en de levering van autodiensten. De autobedrijven van Sterngroep vertegenwoordigen topmerken als Mercedez-Benz en Chrysler, Opel en Alfa Romeo, Volvo, Renault, Volkswagen en Audi. De autobedrijven beschikken samen over bijna zeventig vestigingen.
 

door Jessica de Jong