Skip to main content

Telecom

De nieuwe Apple iPhone

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in ConneXie

Na jaren van geruchten volgde begin januari dan eindelijk de aankondiging van de Apple iPhone.

Apple’s hoogste baas, Steve Jobs, zegt de mobiele telefoon opnieuw te hebben uitgevonden met de integratie van een muziekspeler, maar of het toestel een daverend succes wordt moet nog blijken.  

Nee, over marketing hoef je Apple niets meer te leren. Iedere keer als het computerbedrijf een nieuwe Apple-computer introduceert, leidt dat steevast tot een stroom aan berichten in de media. Meerdere malen verscheen computerfabrikant Steve Jobs, CEO van Apple, op de cover van Time Magazine omdat hij weer een ‘insanely great’ product had geïntroduceerd, waarna de wereld niet meer hetzelfde zou worden. Zelfs buiten zijn eigen vakgebied wist hij jarenlang de geruchtenmolen op gang te houden over een mogelijke introductie van een nieuw soort mobiele telefoon.

Dat de wondertelefoon geen fabeltje betrof bewees Jobs begin dit jaar. De iPhone werd op 9 januari tijdens Macworld in San Francisco aan het publiek getoond. Hoewel de telefoon pas op zijn vroegst deze zomer in de winkels ligt, leidde de aankondiging tot een overvloed aan aandacht in de media. Binnen een paar uur telde Google al meer dan 1.300 sites met nieuwsberichten. De dag erop schreef iedere zichzelf respecterende krant erover. Kortom, de aankondiging van het toestel is een succes.

Alhoewel het overdreven is om te zeggen dat Apple de telefoon opnieuw heeft uitgevonden, is de iPhone zeker een revolutionaire telefoon. De telefoon heeft een ingebouwde muziekspeler met een touchscreen. Het scherm vult het gehele apparaat en heeft geavanceerde functies voor beeld en geluid. De iPhone beschikt over 4 of 8 gigabyte intern geheugen en heeft een hoge resolutie. Apple staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke user interface en is ook bij deze mobiele telefoon tot het uiterste gegaan.

Geen bedreiging
Maar of een goeie neus voor publiciteit en een gelikte telefoon genoeg zijn om de telecommarkt te veroveren valt nog te bezien. “De iPhone zal pas deze zomer in de VS op de markt komen, en pas eind dit jaar in onze regio in de winkels verschijnen,”zegt directeur Frank Kuiper van Telesneek. “Tegen die tijd zouden andere fabrikanten wel eens vergelijkbare telefoons kunnen hebben. Nokia bijvoorbeeld liet enkele maanden terug al enkele prototypes zien van telefoons met een vergelijkbaar concept: geen knoppen, maar slechts een touch screen. Ook LG werkt met zo’n telefoon. Van Samsung kunnen we sneller zo’n toestel verwachten. Bij Sony Ericsson is een mobiele telefoon met muziekspeler in vergaande ontwikkeling.”

Ook Henk Weltak van The Phonehouse beschouwt de iPhone niet als een echte bedreiging voor de telefoniemarkt. “Apple is de concurrentie in mp3-spelers wel vooruit, maar niet in mobiele telefoons. Apple zal moeite hebben om een mobiele telefoon succesvol neer te zetten. Fabrikanten van mobiele telefoons zullen sneller en makkelijker telefoons met muziekspelers kunnen neerzetten dan andersom.” De operators beheersen de spelregels in de telecommarkt immers veel beter dan computerfabrikant Apple. De introductie van een  toestel valt of staat met de kwaliteit van de service en de garanties. Weltak: “Mensen kopen liever een mobiele telefoon met muziekspeler dan andersom. Dat zie je ook bij pda’s. De gebruikers van deze apparaten hebben daarnaast bijna altijd nog een mobieltje.”

Volgens directeur Joost Bruining van Gsmweb.nl zal Apple met een hele lijn van iPhones moeten komen om de wereld op zijn kop te zetten. “Apple heeft maar één model op dit moment. Dan verkoop je er niet veel van. Ik betwijfel of er snel nieuwe exemplaren worden geïntroduceerd. Als dit model twee jaar op de plank ligt, dan is dat niet best voor de verkoop.”

Doelgroep
 Welke doelgroep de iPhone precies zal aanboren is bovendien onduidelijk. Frank Kuiper van Telesneek: “We zullen de iPhone zeker in het assortiment opnemen, maar ik verwacht niet dat het toestel zal aanslaan bij een groot publiek.Het dure toestel zal vooral in de smaak vallen  bij welgestelde veertigers. Bij jongeren en bedrijven zal de iPhone minder populair zijn. Zakelijke gebruikers gebruiken hun mobieltje vooral om te bellen. Zij zullen niet snel extra euro’s voor een muziekspeler willen neertellen. Jongeren kopen liever een goedkopere mobiele telefoon met touch screen en muziekspeler.”

De iPod onderscheidt zich met een touch screen, maar of dat voldoende is betwijfelt Joost Bruining van Gsmweb.nl.  “Ik heb zelf een Treo, maar ik gebruik het scherm niet. Er zijn mensen die een touch screen fantastisch vinden, maar de meesten willen liever toetsen. Ze hebben dan meer controle over het bedieningspaneel, want zullen minder snel een verkeerde toest aanraken. Het touch screen is vooral handig op internet.”

Henk Weltak van The Phonehouse is het met hem eens: “De iPhone zal zeker in de smaak vallen bij liefhebbers van Apple. Maar het gebruikersgemak van een touch screen is niet zo groot. Je tikt vaak verkeerd of het toestel pakt de opdracht niet. Een touch screen is wel mooi, maar als je haast hebt is het niet handig. Er komen zeker meer van deze telefoons op de markt, maar het wordt niet de oplossing voor mobiele telefonie. Ik geloof niet zo in geïntegreerde apparaten. Apple zet een krachtige combinatie neer van telefoon en muziek, maar een telefoon is primair om mee te bellen. Het bedrijf heeft wel de beste mp3 speler, maar niet het beste mobieltje.”

door Jessica de Jong

2007