Skip to main content

Vrouw

Waar blijft de topvrouw?

Deze 9 vrouwen hebben genoeg CEO-potentie

Er zijn genoeg vrouwen in grote bedrijven met CEO potentie, zo blijkt uit eigen onderzoek van Intermediair. Als ze promotie maken kunnen ze zeker doorbreken naar de top...dus waarom gebeurt dat nog steeds niet? Bekijk het stuk in Intermediair.

‘Beschamend en diep teleurstellend vindt D66-minister Van Engelshoven van Emancipatie de jaarlijkse cijfers uit de jaarlijkse Female Board Index van hoogleraar Mijntje Lückerath. Slechts vijf van de  90 beursgenoteerde bedrijven hebben al minimaal 30 procent vrouwelijke bestuurders en commissarissen. De tegenvallende resultaten zijn voor Van Engelshoven reden om te dreigen met de invoering van quota in 2020 als grote bedrijven niet beter hun best doen.

In de absolute top zijn de cijfers nog treuriger. Slechts twee grote bedrijven aan de Nederlandse beurs staan onder leiding van een vrouw. Herna Verhagen is sinds 2012 de topbaas van postbedrijf PostNL, en de Amerikaanse Nancy McKinstry staat sinds 2003 aan  het roer van de  internationale uitgeverij Wolters Kluwer. In Nederland is ook topvrouw Gilian Tans bekend die sinds 2016 de internationale vakantiesite Booking.com runt.

Om te kunnen beoordelen of er op dit moment nog wel een vrouw is met de potentie om uit te groeien tot een topbaas, heeft Intermediair zelf een namenlijst samengesteld.  Hierop staan de meest talentvolle Nederlandse vrouwen met CEO  potentie. De lijst is niet uitputtend, maar het goede nieuws is dat er steeds  meer vrouwelijke zwaargewichten zijn.

Opvallend is dat het aantal vrouwelijke zwaargewichten met uitvoerende taken is toegenomen ten opzichte van 2011 toen dit onderzoek ook werd uitgevoerd. Van de vier vrouwen  op de toenmalige lijst met kandidaten met CEO-potentie zijn drie daarvan uitgegroeid tot CEO.  Dit zijn Herna Verhagen van het  beursgenoteerde PostNL, voormalig topvrouw van PGGM Else Bos en Merel van Vroonhoven  van AFM. Alleen Angelien Kemna van APG haalde de top tot  nu  toe niet. In deze editie zijn er negen vrouwen  met kans  op de allerhoogste positie  in het bedrijf.

Negen kanshebbers voor topbaan

1 -Hanneke Faber (49 jaar) Unilever

Faber geeft als President Unilever Europe sinds 2018 leiding aan de Europese divisie van het levensmiddelenconcern. De  topmarketeer heeft  als opdracht van de  directie meegekregen  om uit te zoeken hoe hier in Europa, en later in de hele wereld, de digitale strategie aangepakt moet worden. Verkoop via digitale  platforms heeft immers de toekomst. Is  het  goedkoper om bijvoorbeeld direct vanuit de fabrikant aan de klant te  leveren via een onlineplatform van alle  fabrikanten of via het retailkanaal? Door  haar grote kennis van digitale verkoopplatforms -bij supermarktketen Ahold zette zij eerder het digitale verkoopkanaal op – is dit vraagstuk wel aan Faber besteed. Komt bij dat ze door haar ervaring bij  twee grote multinationals,  Unilever en AholdDelhaize,  de hele keten overziet. Zij heeft zowel aan de winkelkant als aan de fabrikanten gekeken wat goed pas komt bij  onderhandelingen, verkoop en distributie van producten. Ook was zij intensief betrokken bij de fusie tussen Ahold en Delhaize waardoor ze ervaring heeft met reorganiseren en het ontslaan van hogere managers. Om de  allerhoogste baas te kunnen worden zal zij waarschijnlijk nog een functie krijgen op directieniveau waar  ze kan leren omgaan met de zwaargewichten uit de  raad van commissarissen.  

2-Marit van Egmond (45 jaar) Albert Heijn

Van Egmond zit sinds 2014 in de raad van bestuur van Albert Heijn en kreeg deze zomer een nieuwe rol als executive vice president Commerce. Ze begon haar carrière in 1997 als trainee bij Albert Heijn waarna ze allerlei operationele functies bekleedde en  veel commerciële ervaring  opdeed.  Van Egmond gaf in  moeilijke omstandigheden leiding aan heel veel winkels. Zij was tot 2014 bij Ahold-dochter Gall & Gall eindverantwoordelijk voor de transformatie van circa 550 traditionele slijterijen in eigentijdse winstgevende speciaalzaken. Van Egmond heeft toen bewezen dat  ze  in een neergaande markt toch een succes kon boeken  met de  verkoop van drank. Wellicht dat de promotie in 2019 van de huidige CEO Van Albert Heijn Wouter Kolk tot operationeel directeur van AholdDelhaize voor heel Europa en Indonesië, de springplank wordt naar de  top voor Van Egmond.

3 - Aukje Doornbos (38 jaar) DSM

Voor haar  relatief  jonge leeftijd  heeft Doornbos al veel  bestuurlijke verantwoordelijkheid. Ze was persoonlijk medewerker van de topman Feike Sijbesma, doorliep diverse operationele functies bij DSM  en is sinds maart 2017 als directeur van de business unit Functional Materials verantwoordelijk voor fabrieken in Nederland, de VS en China. Haar technische achtergrond is bij een chemisch bedrijf een pré. Van een toekomstige CEO wordt  verwacht dat hij of zij het goede voorbeeld geeft en maatschappelijk betrokken is;  Doornbos coacht studenten,  stimuleert diversiteit bij DSM en moedigt jonge meiden aan om in de techniek te gaan. Zij  is commissaris bij een beursgenoteerd bedrijf en won eerder de prestigieuze Young Captain Award 2015.

4 - Liesbeth Kaashoek (1971) PostNL

In een krimpende postmarkt geeft Kaashoek leiding  aan een groeiende divisie. Zij is sinds 2016 directeur pakketten Benelux van PostNL. Kaashoek  is door CEO Herna Verhagen op deze plek gezet om de pakkettendivisie nog winstgevender te  maken. De pakjesmarkt groeit sterk door. Onder leiding van Kaashoek moet PostNL snel investeren in de capaciteit van de sortering en bezorging zodat de klantenservice verder verbeterd. Kaashoek beschikt over ruime financiële ervaring en heeft ook  bij de  postbezorging gewerkt waardoor zij het gehele bedrijf goed kent. Op  woensdagmiddag werkt zij thuis om bij haar kinderen te zijn, waarmee ze tevens het voorbeeld geeft aan andere managers dat werk en zorg te combineren is. 

5 - Kirsten Konst (1974) Rabobank

Konst maakte snel carrière sinds haar start in 2010 bij Rabobank.  In  relatief korte  tijd klom ze  op tot de groepsdirectie waar ze sinds 2017 verantwoordelijk is voor het zakelijke domein en de regiodirecteuren. Konst reist vanuit  het  hoofdkantoor in Utrecht  stad  en  land af om met  lokale bankbestuurders te overleggen. Zo houdt  ze feeling met wat er leeft onder bankdirecteuren in de rest van  het land. Konst heeft zelf  leiding gegeven aan verschillende lokale banken van Rabobank. Ook  heeft zij met succes ingewikkelde fusies geregeld, in  kosten gesneden en kantoren gesloten in Zuid-Holland. 

6 - Hanne Buis (42 jaar) Schiphol

Buis staat al ruim een jaar aan het hoofd van vliegveld Lelystad Airport. De uitbreiding van het vliegveld is onlangs uitgesteld en de komende anderhalf jaar zal moeten blijken of het haar lukt om de groeiplannen erdoor te  krijgen. Om succesvol te  zijn  moet zij veel lobbywerk verrichten en overleg plegen met politiek Den Haag. Als het mislukt dan zal Buis daarop worden aangekeken door de Schipholleiding. Door alle ophef over de uitbreiding van het vliegveld is zij heel zichtbaar. Het is een pré dat Buis veel mediaervaring opdoet.

7- Margaret Versteden (42 jaar) Bol.com

Margaret Versteden is een betrouwbare kracht met ruime  internationale ervaring. Ze brak door bij Nike Europe waar ze als één van de eerste het belang van verkoop via  internet  onderkende. Verstegen begon medio 2015 bij bol.com als marketingdirecteur.  In  de top van bol.com is het de laatste jaren onrustig en zijn veel managers in de  directie vertrokken. Verstegen duikt dan telkens  in het gat als er een vacature  is. In 2018 maakte zij zo de overstap van chief marketing officer naar chief commercial officer.  De Vlaamse is verantwoordelijk voor de webwinkels in België en de ontwikkeling van bol.com als verkoopplatform voor andere bedrijven. Zij heeft de  verkoop van producten van andere leveranciers via Bol.com gestroomlijnd. 

8 - Bianca Tetteroo (49 jaar) Achmea

Tetteroo zit sinds 2015 in de raad van bestuur van  Achmea en is verantwoordelijk voor het  beheer van 130 miljard euro aan pensioengeld.  Ze wil de klanten van verzekeringen en  pensioenen beter  informeren  en maakt deze vaak ingewikkelde financiële producten beter digitaal toegankelijk.  Tetteroo brengt bijna twintig jaar ervaring in de financiële sector mee. De afgelopen jaren heeft ze uitstekend leidinggegeven aan de divisie Pensioen & Leven in een turbulente periode en een complex maatschappelijk speelveld. De registeraccountant en bedrijfskundige begon haar loopbaan in 1988 bij accountantskantoor Mazars. In 1996 trad  zij  in dienst van Fortis. In 2009 maakte ze de overstap naar Achmea, waar ze financieel directeur werd van pensioenuitvoerder Syntrus Achmea. Achmea-bestuurder Bianca Tetteroo is net als vorig jaar de invloedrijkste vrouw in de verzekeringsbranche. Ze voert voor het tweede jaar op rij de AM-top 50 verzekeringsvrouwen aan.

9 - Karien van Gennip (49 jaar) ING  

Topbestuurder Van  Gennip is zeer geschikt als  hoogste baas van ING.  De ingenieur en  voormalige politica  is momenteel  CEO van ING  Frankrijk en was  eerder staatssecretaris van  Economische Zaken in de kabinetten Balkenende II  en  III. Ook  was zij als bestuurder betrokken bij de reorganisatie van de Autoriteit Financiële Markten. Van Gennip die  in 2016 Topvrouw van het jaar was, draagt diversiteit hoog in  het vaandel. Zij  geeft vanuit Parijs leiding aan een directieteam  met zeven mensen  waarvan vier vrouw. En van de managers in  de teams daaronder is bijna 50  procent vrouw. Zij was  in 2004 het eerste  lid van de  regering die zwangerschapsverlof nam en een kind kreeg. Over haar ervaringen als  moeder  schreef zij een  column in het weekblad  Margriet. Van Gennip heeft geen bancaire  achtergrond, maar ook politicus Gerrit Zalm had  geen  bankervaring toen hij de baas werd van  ABN Amro.  

Kader: [Onderzoeksmethode] 

Voor  het onderzoek naar vrouwen met de potentie om uit te groeien tot toekomstige  CEO heeft Jessica de Jong gekeken naar grote beursgenoteerde bedrijven en enkele gezichtsbepalende bedrijven daarbuiten. Denk hierbij aan grote bedrijven zoals Shell, ING, Unilever en ASML. Maar ook aan bedrijven als Philips,  Heineken, ABN  Amro en  Rabobank. Onder de meest bekende grote bedrijven buiten de beurs bevinden zich NS, Schiphol, Bol.com en Achmea.  Om tot een lijst te komen met de meest kansrijke vrouwen voor een topbaan zijn verschillende aspecten onderzocht: op welke plaats bevinden de  vrouwen zich ten opzichte van de directie? Werken zij in een beursgenoteerde  onderneming of in een groot bedrijf buiten de  beurs? Welk functie  bekleden ze? Uitvoerend werk in lijnfuncties telt zwaarder mee dan ondersteunend werk in staffuncties. Hebben zij voldoende groeipotentie? Voor  het onderzoek zijn diverse headhunters geraadpleegd en is gebruik gemaakt van openbare bronnen.

Door Jessica de Jong