Skip to main content

Ondernemersschap

Dogtroep wint prijs

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio 

Dogtroep verleidt Amsterdam-Noord

De winnaar van de achtstse Ondernemersprijs in Amsterdam-Noord is theatergroep de Dogtroep. Het gezelschap beheerst de kunst van het verleiden, het thema van dit jaar, van alle 26 deelnemers het beste.  De theatermakers weten hun klanten over te halen tot de aanschaf van hun product op de meest innovatieve, creatieve en effectieve manier.

De Dogtroep is een bijzondere theatergroep, die sinds de jaren 70 in Amsterdam-Noord is gevestigd in een oud industriepand aan het gedempte Hamerkanaal. Zakelijk leider Henk Keizer is zeer verheugd om winnaar te zijn van de Ondernemersprijs 2001 van het stadsdeel Amsterdam-Noord. “Echt fantastisch. Deze prijs is een bevestiging van de goede band die we hebben met het stadsdeel. Het is ook een kroon op onze werkwijze, die voortbouwt op de fundamenten van 25 jaar Dogtroep. Vanmorgen was ik op de verjaardag van mijn moeder, ooit ook een goede ondernemer, en ze zei: ‘Succes heb je nooit alleen als ondernemer.’ Een waarheid die ook geldt voor Dogtroep. Vele mensen hebben ons groot gemaakt. Ook het publiek heeft meegeholpen aan de opbouw van onze sterke identiteit. We willen nog vele jaren net zo eigenwijs doorgaan.”

De prijsuitreiking voor de beste ondernemer van Amsterdam-Noord vond voor de achtste achtereenvolgende keer plaats. In een ruime zaal in het donkerkleurige stadsdeelkantoor aan het Buikslotermeerplein, zitten circa vijftig mensen in volle afwachting van de prijsuitreiking. De sfeer is ontspannen en niet bijzonder geladen. Terwijl er best wat op het spel staat. De prijs bestaat uit een plastiek van kunstenaar André Volten én een geldprijs van fl. 10.000 gulden (EURO 4.537,80). De winnaar krijgt bovendien een vermelding in een landelijk dagblad. Met deze prijs maakt het stadsdeel Amsterdam-Noord al vele jaren zijn waardering kenbaar voor goed ondernemerschap en geeft blijk van verbondenheid met het bedrijfsleven in de buurt.

Iedere onderneming in het stadsdeel komt in aanmerking voor de prijs. Onder de 26 deelnemers bevinden zich daarom uiteenlopende bedrijven zoals een kapper, een bloemenzaak en een communicatieadviesbureau. Ook de voedselgiganten Febo, Mc Donald’s en C1000 beproeven hun geluk. Na een selectie van de beste bedrijven door de jury blijven uiteindelijk drie genomineerde bedrijven over. Textile designer Marinas Exeptional Textiles, theatergroep de Dogtroep en aanbieder van éénspersoonstaxi’s Small Cab BV behoren tot de gelukkigen. Een drietal waarvan je je kunt afvragen of ze wel aan elkaar gewaagd zijn. De Dogtroep geniet immers landelijke bekendheid en steekt qua ervaring met kop en schouders boven de andere twee uit.

Maar voor de -enigszins voorspelbare- uitslag bekend is, kregen de bezoekers nog een korte inwijding in diverse marketingregels. Volgens gastspreker en communicatiedeskundige Willem Woudenberg, die zijn diapresentatie illustreert met reclames van onder meer Bennetton, Swatch en Mc Donald’s, zijn er drie trucs. “Een bedrijf moet duidelijk zijn koers bepalen. Ook moet bekend zijn waarin het goed is en op welke markt het zich wil richten. Als een ondernemer eenmaal over een identiteit beschikt waarmee hij zich onderscheidt, moet hij deze niet zomaar loslaten. Hij moet herkenbaar blijven voor zijn klanten. In de tweede plaats moet een bedrijf zijn beloftes waarmaken, ander lopen de klanten weg. Tenslotte moet de communicatie aansluiten bij de belofte. Wanneer de klant een reclameboodschap van jou ziet moet hij steeds hetzelfde gevoel krijgen.”

De ondernemersprijs Amsterdam-Noord is ieder jaar verbonden aan een ander thema. Dit jaar stond de prijs in het teken van de kunst van het verleiden. “Het was dit jaar wel opmerkelijk dat van de drie genomineerde bedrijven er twee in de creatieve hoek zitten. Dat zou te maken kunnen hebben met het thema van dit jaar,” zegt plaatsvervangend juryvoorzitter Pieter Tordoir tijdens de presentatie van de nominaties en de uiteindelijke winnaar. “De Dogtroep beheert de kunst van het verleiden volgens de jury echter het beste. De theatergroep zet alle mogelijke middelen in om zijn doel te bereiken. Het bedrijf kan zonder valse bescheidenheid zeggen dat het volledig in zijn opzet is geslaagd. Dogtroep ziet kans om zijn doelgroep volledig te binden door een uitgekiende strategie. Wereldwijd geniet het gezelschap bovendien bekendheid en heeft het een naam hoog te houden.”

Na afloop van de prijsuitreiking vertelt een blije Henk Keizer van de Dogtroep tijdens de borrel welke bestemming de geldprijs krijgt. “We willen een andere server in onze computer installeren. De nieuwsbrief van Dogtroep kunnen we dan voortaan per e-mail naar onze klanten sturen, daar spaar je postzegels mee uit.” Marketingmanager Bart Kusters benadrukt dat Dogtroep ook in de toekomst alles op alles zal zetten om de grootste verleider van Amsterdam-Noord te blijven. “We gaan een nieuwe voorstelling aanbieden vanuit een gevangenis in Brugge. Per keer is ruimte voor slechts tachtig bezoekers. We overwegen om de andere klanten mee te laten kijken via internet of een televisiedocumentaire. De gevangenen spelen zelf uiteraard mee.”

door Jessica de Jong